Szkolny konkurs interdyscyplinarny ,,Poznaj swój kraj”
Zapraszamy uczniów klas 7 - 8 do wzięcia udziału w trzeciej edycji szkolnego konkursu interdyscyplinarnego ,,Poznaj swój kraj”.
Regulamin szkolnego szkolnego konkursu interdyscyplinarnego "Poznaj swój kraj" łączącego wiedzę z języka angielskiego, geografii i informatyki:
Cele konkursu:
- nabywanie umiejętności zastosowania języka angielskiego do opisywania własnego kraju z wykorzystaniem IT;
- rozwijanie kompetencji społecznych – uczestnictwo w zorganizowanej grupie uczących się, uczeń projektuje, tworzy i prezentuje efekty swojej pracy za pomocą strony internetowej zawierającej: tekst, grafikę, hiperłącza, stosuje przy tym podstawowe polecenia języka HTML i CSS;
- pogłębienie wiedzy o środowisku przyrodniczym Polski, kształtowanie tożsamości regionalnej;
- rozwijanie umiejętności uważnej obserwacji otaczającego świata oraz jej twórczego wykorzystania;
- propagowanie właściwego stylu komunikacji oraz umiejętność opowiedzenia o swojej ojczyźnie, miejscu zamieszkania społeczeństwom innych narodowości;
- rozwijanie więzi ze środowiskiem kulturowo - przyrodniczym a także głównymi typami krajobrazów Polski na przykładzie podziemnych form terenu (rozwijanie inteligencji przyrodniczej).
Przedmiot oceny konkursowej:
- Zastanawialiście się kiedykolwiek, co oznacza termin speleologia?
- Czy istnieje sportowa eksploracja jaskiń?
- Jak powinien zachowywać się grotołaz?
Na te i inne pytania będziecie mieli okazję odpowiedzieć, tworząc prace konkursowe.
Tegoroczna edycja konkursu skupia się na podziemnych formach terenu, jakim są jaskinie.
Należy dokonać wyboru jaskini na terenie Polski i opisać ją uwzględniając:
1. Położenie ( kraina fizycznogeograficzna, pasmo górskie, województwo)
2. Budowę geologiczną (wiek i rodzaj skał, procesy powodujące powstanie jaskini)
3. Formy naciekowe jaskini
4. Zwierzęta zamieszkujące jaskinię(obecne gatunki zwierząt, ślady gatunków wymarłych)
4. Opis trasy turystycznej wewnątrz jaskini z uwzględnieniem trasy nadziemnej
5. Regulamin zwiedzania jaskini
6. Wyposażenie i odpowiedni ubiór w zależności od rodzaju jaskini
Turystyczne jaskinie Polski:
- Dziura (Dolina ku Dziurze – Tatry)
- Dziurawy Kamień (Karkonosze)
- Groty Mechowskie (Pomorze Gdańskie)
- Jaskinia Ciemna (Ojcowski Park Narodowy)
- Jaskinia Głęboka (Góra Zborów)
- Jaskinia Łokietka (Ojcowski Park Narodowy)
- Jaskinia Malinowska (Beskid Śląski)
- Jaskinia Mroźna (Dolina Kościeliska – Tatry)
- Jaskinia Mylna (Dolina Kościeliska – Tatry)
- Jaskinia Niedźwiedzia w Kletnie (Masyw Śnieżnika)
- Jaskinia Nietoperzowa (Dolina Będkowska)
- Jaskinia Obłazkowa (Dolina Kościeliska – Tatry)
- Jaskinia Radochowska (Góry Złote)
- Jaskinia Raptawicka (Dolina Kościeliska – Tatry)
- Jaskinia Wierzchowska Górna (Dolina Kluczwody)
- Podziemna Trasa Turystyczna w Kielcach - jaskinie: Odkrywców, Prochownia, Szczelina na Kadzielni (Góry Świętokrzyskie)
- Raj (Góry Świętokrzyskie)
- Smocza Jama (Kraków)
- Smocza Jama (Wąwóz Kraków – Tatry)
Osoby chcące wziąć udział w konkursie są proszone o zgłoszenie wybranego tematu (nazwa jaskini) i wysłanie wiadomości w Librusie do p. Olczyk.
Praca dla uczniów klas 7:
Praca na konkurs powinna być wykona w języku angielskim w formie prezentacji w Power Poincie lub w postaci filmu wykonanego w programie Movie Maker. Praca powinna być zapisana na pendrive.
Przy ocenie prezentacji i filmu będą brane pod uwagę:
- zawartość merytoryczna (zasób informacji na dany temat);
- pomysłowość, kolorystyka, zdjęcia przy tworzeniu prezentacji i filmu;
- poprawność językowa, gramatyczna;
- współpraca pomiędzy uczniami tworzącymi prezentację lub film, grupa maksymalnie może składać się z trzech uczniów.
Praca dla uczniów klas 8:
Praca na konkurs powinna być wykonana w języku angielskim w formie Witryny internetowej (zbiór powiązanych ze sobą stron WWW) zapisanych na nośniku zewnętrznym np. pendrive.
Przy ocenie Witryny WWW będą brane pod uwagę:
- zawartość merytoryczna (zasób informacji na dany temat);
- szata graficzna strony (pomysłowość, kolorystyka, zdjęcia, nawigacja(linki));
- optymalizacja strony, szybkość ładowania poszczególnych podstron;
- poprawność językowa, gramatyczna;
- współpraca pomiędzy uczniami tworzącymi stronę ,grupa maksymalnie może składać się z trzech uczniów.
Zarówno przy tworzeniu Witryny WWW, prezentacji i filmu uczniowie mogą korzystać z wiedzy zdobytej na lekcjach języka angielskiego, informatyki i geografii. Korzystając z zasobów internetu należy pamiętać o Prawie Autorskim (preferowane własne zdjęcia).
Literatura:
Podręczniki do języka angielskiego, informatyki, geografii, słowniki, atlasy geograficzne, mapy, przewodniki i książki turystyczne, Internet.
Terminarz konkursu:
Oddanie prac konkursowych – do końca kwietnia 2022 r.
Ogłoszenie wyników – maj 2022 r.
Nagrody:
Uczestnicy konkursu otrzymają dyplomy i oceny z trzech przedmiotów: języka angielskiego, informatyki i geografii oraz punkty dodatnie z zachowania.
Zapraszamy,
Joanna Adamik, Karolina Olczyk i Ewa Sobieszczyk