Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zwiedzanie stolicy – wycieczka do Warszawy klasy 5b i 6b

21 października 2022 r. klasy 5b i 6b razem z opiekunkami: p. Beatą Makowską, p. Anną Janowiecką i p. Julią Kalinowską wyjechały na wycieczkę do Warszawy. Spotkaliśmy się o 6.30 na parkingu przed dyskontem „Biedronka”, aby przed 7.00 wyruszyć w trasę i uniknąć korków.

Droga przebiegała nam bez żadnych problemów, dlatego już przed 10.00 dotarliśmy do Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach. Mogliśmy tam zobaczyć ciekawe zabytkowe pojazdy. Wysłuchaliśmy kilku historii związanych z różnymi eksponatami. Następnie mogliśmy kupić pamiątki. Później ruszyliśmy do Warszawy. Razem z przewodniczką rozpoczęliśmy zwiedzanie starego miasta. Widzieliśmy Pomnik Małego Powstańca znajdujący się przy zewnętrznym murze obronnym Starego Miasta. Upamiętnia on najmłodszych uczestników powstania warszawskiego. Następnie dostaliśmy pół godziny czasu wolnego na zakupienie pamiątek lub wypicie ciepłego napoju. Potem ruszyliśmy w stronę Zamku Królewskiego. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od poznania  dawnej rezydencji królów Polski i siedziby Sejmu, Muzeum wnętrz, ośrodka edukacji oraz miejsca uroczystości państwowych i międzynarodowych, zburzonego w 1944 r. Zamek od podstaw został odbudowany w latach 1971-1984, głównie ze składek społecznych. Odtworzone wnętrza, nawiązujące do okresu ostatniego króla Polski, Stanisława Augusta, przypominają ważne dla historii Polski wydarzenia i prezentują dzieła najwyższej klasy artystycznej.

Bogato urządzone wnętrza odwołują się do czasów ostatniego króla Polski – Stanisława Augusta. Jego apartament wiernie oddaje zarówno atmosferę epoki, jak i wyrafinowany gust artystyczny tego władcy. Zwiedzających niewątpliwie zachwyci Sala Wielka, Rycerska, Tronowa, a koneserów malarstwa najwyższej klasy dzieła– niezwykła Sala Canaletta oraz Galeria Malarstwa Rzeźby i Sztuki Zdobniczej   z perłą naszej kolekcji – obrazami Rembrandta. Najbogatszych treści historycznych dostarczą sale sejmowe, z Salą Senatorską – miejscem uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

Burzliwa historia budowli ściśle splata się z tragicznymi losami naszego kraju, ale – jednocześnie obrazuje siłę i niezłomność Polaków, dla których Zamek warszawski zawsze był symbolem suwerenności i niepodległości.

Wielokrotnie w przeszłości rabowany i grabiony – czy to podczas tzw. potopu szwedzkiego, zaborów, czy ostatniej wojny, kiedy to został zamieniony w ruinę, odzyskiwał dawną świetność dzięki szacunkowi do pamięci historycznej, talentowi i pracy wielu osób.

Choć długo zwlekano z powojenną odbudową, ostatecznie podjęta w 1971 roku decyzja powołała do życia na nowo Zamek w 1984 roku, a skalę ludzkiej ofiarności obrazuje fakt wykorzystania do 1980 roku wyłącznie składek społecznych.

W kolejnych latach sukcesywnie przywracano do życia otoczenie rezydencji królewskiej. W 2009 r. po generalnym remoncie udostępniono Arkady Kubickiego, nową przestrzeń kulturalną na mapie Warszawy, w 2011 r. zrekonstruowano Apartament księcia Józefa Poniatowskiego w Pałacu Pod Blachą, w 2013 – elewacji wschodniej Zamku nadano wygląd znany z obrazów Canaletta, w 2015 – odtworzono Ogród Górny, a w 2019 – Ogród Dolny, którego udostępnienie należy uznać za zakończenie rekonstrukcji zamkowego kompleksu.

Po zwiedzeniu zamku udaliśmy się na wspólny obiad. Następnie czekały na nas atrakcje w Muzeum Iluzji. Niezwykły świat pozorów, złudzeń i paradoksów! Interaktywne Muzeum, w którym doświadczyliśmy niemożliwego, poznaliśmy sekrety iluzji i robiliśmy magiczne zdjęcia. W Muzeum Świata Iluzji było ponad 60 atrakcji dla osób w każdym wieku: tunel Vortex, pokoje luster, pokój Amesa, stół z "głową na talerzu", pokój cieni i wiele innych! Każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

Po tak spędzonym czasie udaliśmy się do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Łodzi. Na miejscu byliśmy ok. godziny 19.00. I tak minął ten dzień, podczas którego poznaliśmy kilka ciekawych miejsc w naszej stolicy, czyli Warszawie.

Bibliografia:

Strony www. (Zamek Królewski, Pomnik Małego Powstańca, Muzeum Iluzji, Muzeum Techniki i Motoryzacji w Otrębusach)