Udział w projekcie „Zajęć rozwijających wiedzę geograficzną”
Ochrona środowiska jest bardzo ważna. Rok w rok niezmiernie bogata przyroda staje się uboższa. Niektóre gatunki roślin i zwierząt możemy dzisiaj podziwiać już tylko na obrazkach. Wielu gatunkom grozi wyginięcie. Jest to następstwem często nieprzemyślanych działań człowieka. Okazuje się, że zniszczenia dokonane w przyrodzie przez człowieka zaczynają zagrażać samemu człowiekowi.Pragniemy mieć swój udział w ochronie środowiska, w którym żyjemy. Jesteśmy jego częścią i chroniąc je przed zagładą, gwarantujemy sobie lepsze zdrowie, a nawet życie. Kochamy naszą planetę Ziemię, na której możemy się rozwijać i która nas żywi.
W jaki sposób chronić naszą planetę dowiedzieli się uczniowie naszej szkoły biorący udział w projekcie „Zajęć rozwijających wiedzę geograficzną”. Wraz z opiekunem wybrali się na konferencję klimatyczną, która odbyła się Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego.
Hasłem przewodnim tego wydarzenia była lokalna adaptacja do zmiany klimatu. Konferencja rozpoczęła się wykładem plenarnym - Adaptacja do zmian klimatu, prowadzonym przez prof. Macieja Zalewskiego, Dyrektora Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii PAN oraz Kierownika Katedry UNESCO Ekohydrologii i Ekologii Stosowanej na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ.
Następnie odbyły się panele dyskusyjne - Rola samorządów w adaptacji do zmiany klimatu i Zmiana klimatu a nasze zdrowie, oraz seminarium Zmiany klimatu i woda - ślad, który pozostawiamy.
Konferencja zakończyła się warsztatami - Rozwiązania Bliskie Naturze – zasady realizacji i wdrażania, w których uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczyli.
Główne wnioski z konferencji to stwierdzenie, że każdy człowiek może przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego na Ziemi poprzez dokonywanie codziennych wyborów.
Oto kilka pomysłów:
- oszczędzanie wody – np. poprzez zakręcanie wody podczas mycia zębów, wybór prysznica zamiast kąpieli w wannie, zbieranie wody deszczowej w przydomowych ogródkach i wykorzystywanie jej do podlewania roślin, trawników, pilnowanie szczelności kranu i zakręcanie wody
- oszczędzanie energii - korzystanie ze światła wtedy kiedy jest to konieczne, rezygnacja z funkcji Stand by(np. w telewizorze), wymiana żarówek na energooszczędne
- segregacja odpadów – np. działania recyklingowe, tworzenie kompostowników
- torby ekologiczne wielokrotnego użytku – stosowanie ich zakupach
- wybór środka transportu - np. rower zamiast samochodu, przechadzka pieszo zamiast podróży autobusem
- korzystanie z odnawialnych źródeł energii – np. panele słoneczne, energia wiatrowa
- oszczędzanie jedzenia i dzielenie się jedzeniem w przypadku jego nadmiaru
- produkowanie własnej żywności – np. robienie przetworów, pieczenie chleba
- unikanie kupowania zbędnych rzeczy - gdy mniej kupujemy wytwarzamy mniej odpadów, więc wybierając się do sklepu przygotujmy wcześniej listę niezbędnych zakupów
- ponowne wykorzystywanie rzeczy- ubrania, zabawki, niektóre sprzęty
Kilka haseł zaproponowanych przez uczniów:
- Każdemu sercu bliska, ochrona środowiska.
- Czyste środowisko, najlepsze uzdrowisko.
- Drzewa zielone płuca dotlenione.
- Myśl globalnie działaj lokalnie.
- Ziemio nie poddawaj się, uratujemy CIĘ!