Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Udział w projekcie „Zajęć rozwijających wiedzę geograficzną”

Ochrona środowiska jest bardzo ważna. Rok w rok niezmiernie bogata przyroda staje się uboższa. Niektóre gatunki roślin i zwierząt możemy dzisiaj podziwiać już tylko na obrazkach. Wielu gatunkom grozi wyginięcie. Jest to następstwem często nieprzemyślanych działań człowieka. Okazuje się, że zniszczenia dokonane w przyrodzie przez człowieka zaczynają zagrażać samemu człowiekowi.Pragniemy mieć swój udział w ochronie środowiska, w którym żyjemy. Jesteśmy jego częścią i chroniąc je przed zagładą, gwarantujemy sobie lepsze zdrowie, a nawet życie. Kochamy naszą planetę Ziemię, na której możemy się rozwijać i która nas żywi.

W jaki sposób chronić naszą planetę dowiedzieli się uczniowie naszej szkoły biorący udział w projekcie „Zajęć rozwijających wiedzę geograficzną”. Wraz z opiekunem wybrali się na konferencję klimatyczną, która odbyła się Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego.

Hasłem przewodnim tego wydarzenia była lokalna adaptacja do zmiany klimatu. Konferencja rozpoczęła się wykładem plenarnym - Adaptacja do zmian klimatu, prowadzonym przez prof. Macieja Zalewskiego, Dyrektora Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii PAN oraz Kierownika Katedry UNESCO Ekohydrologii i Ekologii Stosowanej na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ.

Następnie odbyły się panele dyskusyjne - Rola samorządów w adaptacji do zmiany klimatu i Zmiana klimatu a nasze zdrowie, oraz seminarium Zmiany klimatu i woda - ślad, który pozostawiamy.

Konferencja zakończyła się warsztatami - Rozwiązania Bliskie Naturze – zasady realizacji i wdrażania, w których uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczyli.

Główne wnioski z konferencji to stwierdzenie, że każdy człowiek może przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego na Ziemi poprzez dokonywanie codziennych wyborów.

Oto kilka pomysłów:

  • oszczędzanie wody – np. poprzez zakręcanie wody podczas mycia zębów, wybór prysznica zamiast kąpieli w wannie, zbieranie wody deszczowej w przydomowych ogródkach i wykorzystywanie jej do podlewania roślin, trawników, pilnowanie szczelności kranu i zakręcanie wody
  • oszczędzanie energii - korzystanie ze światła wtedy kiedy jest to konieczne, rezygnacja z funkcji Stand by(np. w telewizorze), wymiana żarówek na energooszczędne
  • segregacja odpadów – np. działania recyklingowe, tworzenie kompostowników
  • torby ekologiczne wielokrotnego użytku – stosowanie ich zakupach
  • wybór środka transportu - np. rower zamiast samochodu, przechadzka pieszo zamiast podróży autobusem
  • korzystanie z odnawialnych źródeł energii – np. panele słoneczne, energia wiatrowa
  • oszczędzanie jedzenia i dzielenie się jedzeniem w przypadku jego nadmiaru
  • produkowanie własnej żywności – np. robienie przetworów, pieczenie chleba
  • unikanie kupowania zbędnych rzeczy - gdy mniej kupujemy wytwarzamy mniej odpadów, więc wybierając się do sklepu przygotujmy wcześniej listę niezbędnych zakupów
  • ponowne wykorzystywanie rzeczy- ubrania, zabawki, niektóre sprzęty

Kilka haseł zaproponowanych przez uczniów:

  • Każdemu sercu bliska, ochrona środowiska.
  • Czyste środowisko, najlepsze uzdrowisko.
  • Drzewa zielone płuca dotlenione.
  • Myśl globalnie działaj lokalnie.
  • Ziemio nie poddawaj się, uratujemy CIĘ!